از ما حرکت از خدا برکت

اقتصاد مقاومتی ، اقدام وعمل وارائه گزارش به مردم

از ما حرکت از خدا برکت

اقتصاد مقاومتی ، اقدام وعمل وارائه گزارش به مردم

۳۰ مطلب در خرداد ۱۳۹۵ ثبت شده است

مبانی اقتصاد دانش بنیان منطقه فرهنگی کاشان

امید بابایی | يكشنبه, ۳۰ خرداد ۱۳۹۵، ۱۰:۱۵ ق.ظ
کاشان اول– دکتر علیرضا فرجی، عضو هیئت علمی دانشگاه کاشان/ منطقه فرهنگی کاشان،شهرستان‌های جنوبی، از نائین و اردستان تا کاشان، آران و بیدگل، نطنز، دلیجان و گلپایگان را شامل می‌شود.

اقلیم مشابه، افکار و خلقیات مشابه را در مردم این منطقه به همراه داشته است.
مردم منطقه برای مقابله با کم‌آبی و شرایط سخت زندگی، معماری شهر و منزل ویژه‌ی خود را داشته‌اند، که البته با سایر شهرهای مجاور کویر مانند یزد شباهت دارد. حتی معماری در کشاورزی رسوخ کرده و قنات‌ها، کاریزها و آسیاب‌های خاص منطقه ابداع و به کار گرفته شده است.
نیاز به آب و سرسبزی باعث تغییر سبک معماری منازل شده است. داشتن حوض آب، تا حدی فراغ دریا و داشتن باغچه تا حدی فراغ جنگل را جبران کرده و نقش‌های گل و گیاه بر در و دیوار، فرش‌ها و زیراندازها، روح تشنه‌ی آنها را آرامشی هر چند اندک می‌داده است.
از این‌رو صنعت مردم منطقه، با هنر آمیخته شده است.
چون غذا و دوای خود را از گیاهان منطقه تأمین می‌کرده‌اند، با انواع گیاهان اقلیم کم‌آب آشنایی داشته‌اند و روش‌های علمی برای نگهداری و گرفتن عصاره‌ی آنان برای اوقات دیگر سال ابداع نموده‌اند. لذا از گل و گیاهان منطقه انواع عطرها، اسانس‌ها و داروها را می‌گرفته‌اند.
یکی از تفریحات آنان در شب‌های طولانی، تماشای آسمان و آشنایی با نجوم و رصد پدیده‌های کیهانی بوده است، که در تجارت و راهیابی شبانه نیز استفاده می‌کرده‌اند.
کویر مرکزی، محل اتصال راه‌های شرقی و غربی و شمالی و جنوبی بوده و شرایط سخت تجارت در قدیم، منطقه کاشان را به منزلگاه تجار معروفی چون طباطبایی‌ها و بروجردی‌ها سوق داده است.
بنابراین تجارت محصولات و خدمات … معروف کاشان و سایر محصولات، تجارت را رکن پنجم پیشرفت منطقه کرده است.
هفت هزار سال تمدن کهن و بومی کاشان، برندهای ملی و جهانی، فرش و صنایع دستی، اسانس و گیاهان دارویی، گل و گلاب، معماری و نجوم را به همراه داشته است.
تمام مؤلفه‌های فرهنگی، علمی، اقتصادی و اجتماعی منطقه با این چهار عامل گره خورده است. هنوز هم گردشگری کاشان حول یکی از این عوامل چهارگانه معنی‌دار است، یعنی گردشگر برای یکی از عوامل فوق به کاشان سفر می‌کند و پیشرفت پایدار منطقه مرهون این چهار عامل است.
بی‌توجهی به این عوامل چهارگانه، توهین به هوش مردم بومی و تمدن هفت هزار ساله مردم کاشان و حومه است.
توسعه‌ی صنایع نامربوط مانند ماشین‌سازی در منطقه، معضلات فرهنگی و اجتماعی برای شهر به همراه داشته است.
توسعه‌ی فرش ماشینی، متناسب با پتانسیل علمی و حتی اجتماعی منطقه و برآمده از ذوق علمی و هنری مردم منطقه نیست، و رشد نامتوازن و ناپایدار آن، هم‌اکنون گریبانگیر صاحبان آنها شده است.
فرش ماشینی هویت فرهنگی و بومی فرش و صنایع دستی را تهدید کرده و ماشین آلات و مواد اولیه وارداتی آن، سرمایه منطقه را از کشور خارج کرده و اشتغال اندک به همراه داشته است، و فقط ذوق هنر طراحی در آن، متناسب با منطقه بوده است.
اگر این ماشین‌آلات و مواد اولیه به تدریج با علم و صنعت منطقه، همانند ذوق هنری به کار رفته در طراحی آنها رشد می‌کرد، پیشرفت پایدار اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و اشتغال فراوان را به همراه داشت.
لذا به همه‌ی علاقه‌مندان توصیه می‌شود در طراحی الگوی اقتصاد دانش‌بنیان کاشانی اسلامی، به موارد ذیل توجه خاص نمایند.
۱٫ به پنج رکن اصلی پیشرفت تمدن هفت هزار ساله منطقه فرهنگی کاشان احترام بگذارند و هر گونه فعالیت در منطقه را در تداوم و احیای آنها و به روزرسانی آنها، متناسب با زمان ببینند.
۲٫ کل منطقه فرهنگی کاشان به علت مشکلات مشابه، راه‌حل مشابه دارند و هم‌آوایی آنها به ارائه‌ی راه‌حل‌های جدید و فراگیر کمک می‌کند. لذا از یکدیگر غافل نشوند و هزینه رقابت را به سود رفاقت تبدیل کنند.
۳٫ مرعوب دانش‌های نوین و صنعتی که متناسب با شرایط اقلیم و فرهنگ منطقه نیست، نشوند. «و لاتقلب الذین کفروا فی البلاد متاع قلیل ثم مأواهم جهنم و بئس المهاد» (آل عمران ۱۹۶ و ۱۹۷)، فریب زرق و برق‌ها و تکنولوژی کفار غرب و شرق و بلاد کفر نشوید، متاعی اندک است که عاقبت آن جهنم دنیا و آخرت است.
۴٫ از فناوری‌های جدید برای توسعه صنعت بومی و احیای صنایع منطقه و جلوگیری از خام‌فروشی، استفاده شود. مثلاً تولید عطر و دارو از گیاهان و اسانس‌های دارویی منطقه، افزایش کشت گیاهان متناسب با فرهنگ بومی و اصیل، ایجاد و اصلاح رشته‌های علمی متناسب با فرهنگ و صنعت منطقه، احیای نجوم و علوم سماوی در منطقه، توسعه و احیای صنایع دستی و توجه به معرفی و صادرات آن، عدم صدور اسانس‌های گیاهان و گل به صورت خام.
۵٫ در هر فعالیت جدید، فرهنگ صرفاً به عنوان پیوست قابل صرفنظر دیده نشود، بلکه فرهنگ، صنعت، اشتغال و تاثیر بر اجتماع، به صورت یک عنصر جامع اما چند ضلعی دیده شود، تا خودباوری ایرانی (کاشانی) در آن محقق شود.

۶٫ کاشان همواره شهری خلاق بوده و دانشمندان بزرگی در آن تربیت شده‌اند. فیض کاشانی، نراقیین، قطب راوندی، غیاث‌الدین جمشید کاشانی، محتشم کاشانی، کمال‌الملک و سایر بزرگان، که افتخار ایران و اسلام بوده‌اند، به عنوان الگو به قشرهای مختلف مردم معرفی شوند تا الگوهای ایرانی اسلامی انشین الگوهای کاذب غربی برای جوانان امروز منطقه شود.
۷٫ از برخوردهای سیاسی که موجب تفرقه می‌شود، بپرهیزند، که خرابی و نقصان دنیا و آخرت را به همراه دارد. «و لاتنازعوا فتفشلوا و تذهب ریحکم» (انفال، ۴۶) با یکدیگر نزاع و اختلاف مکنید، که سست و بد دل می‌شوید و قدرت و شوکتتان از بین می‌رود.
سیاست از دریچه‌ی فرهنگ نگاه شود، نه برعکس، یعنی ما سیاست فرهنگی می‌خواهیم نه فرهنگ سیاسی.
در پایان متذکر می‌شود که امام خامنه‌ای (حفظه الله) رهبر عزیزتر از جانمان، با کاشان در مواردی که به ایشان مربوط بود، در حد استان رفتار کرده است و اختصاص زمین در جوار بارگاه ملائک پاسبان رضوی در مشهد، در طرح تخصیص زمین به استان‌ها از سوی ایشان پیشنهاد و عملیاتی شده است. پس قدر خود را بدانیم و رفتاری در حد استقلال کاشان در همه‌ی شئون اداری و اجرایی و فرهنگی و اجتماعی از خود بروز دهیم.

  • امید بابایی

ابلاغ شد...دیر ولی جالب

امید بابایی | شنبه, ۲۹ خرداد ۱۳۹۵، ۰۸:۲۳ ق.ظ
توسط وزیر کشور ؛

بخشنامه ممنوعیت خرید کالای خارجی به استانداران ابلاغ شد

وزیر کشور در بخشنامه‌ای مسئولیت معاونان وزارت کشور و استانداران در اجرای فرمان رهبر معظم انقلاب و تصویب نامه هیأت وزیران در خصوص ممنوعیت خرید کالای خارجی را برای اجرا ابلاغ کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، در این بخشنامه عبدالرضا رحمانی فضلی خطاب به استانداران سراسر کشور و معاونان وزارت کشور با یادآوری تأکیدهای مکرر رهبر معظم انقلاب در دیدارهای مختلف بر ضرورت جدی حمایت از تولیدات ملی و مصرف محصولات داخلی و ممنوعیت مصرف تولیدات غیرایرانی درقوای سه گانه، دستگاه های حاکمیتی و دولتی، ساز و کار نظارت بر اجرای دقیق فرمان صریح ایشان در دوم شهریور ۹۱ در دیدار رئیس جمهوری و اعضای هیأت دولت با عبارت: «اصلاً ممنوع کنید و بگوئید هیچ کس حق ندارد در این وزارتخانه جنس خارجی مصرف کند»، ابلاغ شده است.

در این بخشنامه وزیر کشور با اشاره به تصریح بند (۸) سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغی ازطرف رهبر معظم انقلاب درتاریخ ۲۹ بهمن ۱۳۹۲، بر «مدیریت مصرف با تأکید براجرای سیاست های کلی اصلاح الگوی مصرف وترویج مصرف کالاهای داخلی همراه با برنامه ریزی، برای ارتقاء کیفیت و رقابت پذیری در تولید» و همچنین تشریح دو تصویب نامه بسیار مفید هیأت وزیران در این خصوص در دو سال اخیر، تصریح کرد: استانداران سراسر کشور و معاونان وزارت کشور موظفند ضمن رعایت دقیق ضوابط ابلاغی درتصویب نامه های موصوف، برحسن اجرای آن در سطح تمامی رده های تابعه اقدام کنند.

بر اساس ابلاغ رحمانی فضلی، مسئولیت نظارت برحسن اجرای این بخشنامه در ستاد وزارت کشور با معاون توسعه مدیریت و منابع و ذیحساب، در سطح سازمان های تابعه برعهده روسای سازمان ها و ذیحسابان مربوطه و در سطح استانها برعهده استانداران، مدیران کل و روسای سازمانها و ذیحسابان استانداری و دستگاههای اجرائی/ عاملین ذیحساب است.

هیات وزیران براساس مصوبه شماره ۲۶۷۲۵/ت۴۸۴۶۲ هـ مورخ ۹۳.۰۳.۱۱، خرید کالاهای خارجی (اعم ازکالای ساخته شده، قطعات، ملزومات، تجهیزات وغیره تحت هرعنوان) دارای تولید مشابه داخلی مندرج در لیست منضم به تصویب نامه مذکور را که مشتمل بر۱۸۳ قلم کالا می باشد، توسط دستگاه های دولتی وسایر دستگاه ها، نهادها و...که به نحوی از بودجه عمومی یا دولتی استفاده می کنند، ممنوع و تصریح کرده است که در صورت انجام هزینه از محل وجوه دریافتی از بودجه عمومی یا دولتی بابت خرید این نوع کالاها به صورت مستقیم یا از طریق پیمانکاران تملک دارایی های سرمایه ای، ذی حسابان دستگاههای اجرایی یا عناوین مشابه مکلفند از پرداخت اعتبار خرید کالاهای یاد شده به صورت مستقیم یا اسناد مندرج درصورت وضعیت های ارسالی از سوی پیمانکاران خودداری کنند.

همچنین هیات وزیران مجدداً طی تصویب نامه شماره ۶۳۶۱۳/ ت ۵۱۹۶۶ هـ مورخ ۹۴.۰۵.۱۹، فهرست تکمیلی از بالغ بر ۱۸۱ مورد کالاهای خارجی دارای تولید مشابه داخلی که ممنوعیت مصرف در دستگاه های دولتی دارند را ابلاغ کرد. نسخه ای از بخشنامه وزیر کشور جهت ابلاغ موضوع به روسای سازمان امور اقتصادی و دارائی استانهای سراسر کشور در اختیار طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارائی قرار گرفته است.

  • امید بابایی

نقش‌ بانک‌ها در پازل اقتصاد مقاومتی

امید بابایی | شنبه, ۲۹ خرداد ۱۳۹۵، ۰۸:۰۸ ق.ظ

وضعیت کنونی اقتصاد کشور به‌ویژه نرخ رشد منفی اقتصادی و تورم بالا در چند سال اخیر از یک‌سو و فشارهای تحریمی بر اقتصاد کشور ناشی از حاکمیت نظام سلطه بر اقتصاد بین‌الملل از سوی دیگر، ضرورت اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را بیش از پیش آشکار کرده است. از ویژگی‌های مهم اقتصاد مقاومتی، ایجاد توان تولید در داخل و انعطاف‌پذیری حوزه‌های مختلف اقتصادی در مواجهه با بحران‌های گوناگون با منشاء داخلی و یا خارجی است. در این زمینه نقش نظام بانکی کشور به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اهرم‌های توسعه اقتصادی کشور‌، بسیار کلیدی و بی‌بدیل است و این بخش مهم مالی کشور باید سهم بالایی از مسئولیت سنگین کمک به توانمندسازی بخش‌های مختلف اقتصادی، تأمین منابع مالی و سرمایه در گردش بنگاه‌های اقتصادی خرد و کلان را در مسیر حرکت به‌سوی تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی بر عهده بگیرد.
در کشور ما به دلایل گوناگون که بخشی از آن مربوط به سهم بسیار بالای دستگاه‌های اجرایی در تصدی‌گری اقتصاد و نبود شفافیت لازم در عملکرد بانک‌هاست، این مؤسسات مالی بزرگ تاکنون نتوانسته‌اند مانند اقتصادهای پیشرفته، نقش لازم را در تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی ایفاء نمایند. مسلماً هر بانکی که بتواند ظرفیت و قابلیت‌هایش را برای توانمندسازی بخش‌های مولد اقتصاد بسیج نماید، در آینده جایگاه برتری در هدایت بازار پول و بسترسازی لازم برای تحقق اقتصاد مقاومتی به دست خواهد آورد و درنتیجه، این امر می‌تواند افزایش اشتغال و تولید و در کل پویایی اقتصاد را به همراه داشته باشد. یکی از شاخصه‌هایی که مقام معظم رهبری در دیدار اخیر خود با دست‌اندرکاران نظام، در پازل اقتصاد مقاومتی برای بانک‌ها تعریف نمودند، هدایت سپرده‌های ارزی و ریالی مردم با استفاده از مشوق‌‌ها به‌سوی تولید است تا از این طریق، منابع موردنیاز برای تحقق اقتصاد مقاومتی تأمین گردد.
متأسفانه در این حقیقت که بانک‌ها به‌جای شرکت در تولید، سرمایه‌ها و سپرده‌های مردمی را به‌سوی فعالیت‌های غیرتولیدی سوق می‌دهند شکی نیست و بارزترین مصداق آن، دریافت سودهای غیرمتعارف و سنگین بانکی از واحدهای تولیدی است، به‌طوری‌که هیچ‌یک‌ از بخش‌های اقتصادی، بدون بازپرداخت سود 30 الی 35 درصدی، اساساً نمی‌توانند وام دریافت کنند. چنین سیاستی، فعالان اقتصادی را مجبور می‌کند که با بانک‌ها همنوا شده و سرمایه‌های عظیم خود را به‌جای تولید، در بانک‌ها سپرده‌گذاری نمایند تا سود دریافت کنند و این دور باطل همچنان ادامه دارد.بانکی که شعار خود را پرداخت سود بالا تعیین کرده است، برای عمل به وعده‌هایش مجبور است که وارد چرخه معیوب خریدوفروش سکه، ارز، املاک و حتی واردات شود چراکه سود فراوان در تولید به دست نمی‌آید.علت اینکه چرا بانک‌ها در کنار دیگر سرمایه‌داران از تولید روی‌گردان شده‌ و به سمت تضعیف اقتصاد کشور پیش‌ می‌روند را می‌توان به‌سادگی در «عدم‌حمایت دستگاه‌های مسئول از تولیدات داخلی» جستجو کرد. تولیدات داخلی، اساس و بن‌مایه اقتصاد هر کشوری است و هنگامی‌که این پایه تضعیف گردد، سازوکار صحیح و منطقی سودآوری به‌تدریج فاسد و بیمار شده و دلالی، واسطه‌گری و خریدوفروش جای خود را به کار و تولید می‌دهد.راه‌های متفاوت و درعین‌حال ساده‌ای در علم اقتصاد وجود دارند که نهادهای مالی ازجمله بانک‌ها را به‌سوی سرمایه‌‌گذاری در تولید سوق می‌دهند. یکی از این راهکارها، ایجاد سامانه‌ای دقیق و شفاف برای دریافت مالیات بر درآمد است. در کشور ما، آن‌قدر از مالیات صحبت شده که نوعی سرخوردگی و اشباع در میان مردم و کارشناسان به وجود آمده اما واقعیت این است که اخذ مالیات منصفانه و هوشمندانه، بسیاری از مشکلات تحقق اقتصاد مقاومتی را هموار می‌کند. در کشورهای پیشرفته شرق آسیا از تمام فعالیت‌های غیرتولیدی با سوددهی بالا، مالیات‌های هنگفت و سنگین دریافت می‌شود و از سوی دیگر، پایین‌ترین میزان مالیات، متعلق به فعالیت‌های تولیدی است و بخشی از واحدهای تولیدی هم از پرداخت مالیات معاف‌اند. اولین و بزرگ‌ترین اثر این سیاست، محدود شدن فعالیت‌های غیر تولیدی به نحوی است که همه سرمایه‌داران برای شرکت در تولید و بهره‌مندی از سود بالای آن، مسابقه می‌گذارند و بانک‌ها، اولین مؤسساتی هستند که در این کار پیشتاز می‌شوند. درنتیجه، سود بالای به‌دست‌آمده از تولید بار دیگر در تولید سرمایه‌گذاری و این چرخه بدون وقفه تکرار می‌شود. اصلاح نرخ سود بانکی، دیگر عامل رونق تولید است چراکه پرداخت سودهای بانکی بالا باعث خواهد شد منابع، به‌جای حرکت به سمت تولید در فعالیت‌های غیرتولیدی مصرف شوند. به‌بیان‌دیگر یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های اصلاح نظام بانکی، مبارزه با سودهای بالاتر از سود تولید است و نباید اجازه داد سودهای بالا به تولید ضربه وارد کند. از سوی دیگر باید توجه داشت که نرخ بهره بانکی و نرخ تورم یک رابطه دوطرفه برقراراست و بسیاری از سرمایه‌گذاران در شرایط فعلی رغبتی به جهت دریافت تسهیلات از سیستم بانکی نداشته و ندارند و در عوض، پول‌های خود را در بانک‌ها سپرده‌گذاری می‌کنند زیرا نرخ سود بانکی از نرخ سود تولید و تجارت بیشتر است و ریسکی هم ندارد. کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی به‌جای فرورفتن در منجلاب ریسک‌های ناشی از سرمایه، مسائل ناشی از تحریم، قانون کار، قوانین تأمین اجتماعی به‌سادگی پول خود را در سیستم بانکی سپرده‌گذاری می‌کنند؛ این مسئله انگیزه تولید را در بخش‌های مولد اقتصادی به‌شدت کاهش می‌دهد و از طرف دیگر موجب انباشت پول در بانک‌ها می‌شود. کاهش نرخ سود بانکی به معنی کاهش حضور آن‌ها در بخش‌های غیرتولیدی است چراکه عمده درآمد بانک‌ها از چنین فعالیت‌هایی است و زمانی که با اتخاذ سیاست‌های حمایتی از بخش تولید، سرمایه‌گذاری به سمت تولید تغییر مسیر دهد، هم خود بانک‌ها انگیزه سرمایه‌گذاری در تولید را پیدا می‌کنند و هم مردم را به سپرده‌گذاری برای رونق اقتصاد کشور تشویق می‌نمایند. اما واقعیت این است که بانک‌ها نه‌تنها کمکی به تولید و اشتغال در کشور نکرده‌اند بلکه به دلیل دریافت سودهای کلان، باعث تعطیلی واحدهای تولیدی بسیاری شده‌اند و افزون بر این، به جهت عدم نظارت صحیح بر عملکردشان، زمینه فساد و اختلاس در آن‌ها فراوان است.
بنابراین، تا زمانی که حمایت عملی از تولیدات داخلی با اصلاح نظام مالیاتی و دریافت سود کلان از فعالیت‌های غیرتولیدی در کنار کاهش نرخ سود بانکی و درنتیجه سوق دادن سرمایه‌های بانکی به سمت تولید همراه نشود، نباید از مردم و بخش خصوصی انتظار داشت که سود بسیار بالا را رها کرده و به سود 5 درصدی بخش تولید، قانع باشند. بی‌تردید، اقدامات جهادی و انقلابی در این حوزه، مانند صنعت دفاعی کشور می‌تواند موتور محرکه اقتصاد مقاومتی را به حرکت درآورده و موجب قطع تمام وابستگی‌های تاریخی در این بخش شود.  

یادداشتی از «ابراهیم رزاقی»-روزنامه «حمایت» 

  • امید بابایی

نرم افزار اقتصاد مقاومتی رونمایی شد

امید بابایی | چهارشنبه, ۲۶ خرداد ۱۳۹۵، ۰۹:۱۸ ق.ظ

نرم افزار اقتصاد مقاومتی با هدف پرداختن به موضوع اقتصاد مقاومتی و تحقق منویات مقام معظم رهبری در زمینه اقتصاد مقاومتی و همچنین توجه به تولیدات داخلی، توسط دفتر استانی سازمان فضای مجازی سراج کرمانشاه به صورت یکپارچه تدوین و عرضه شد.

در این نرم افزار به «سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی» و «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» و همچنین پاسخ به ۱۰ پرسش درباره این موضوع و کلیپ های مرتبط با آن، اشاره و پرداخته شده است.

 

 همچنین در این نرم افزار به تولیدات کاریکاتوری در زمینه اقتصاد مقاومتی و اینفوگرافی و همچنین ۲۹ مقاله مرتبط اشاره و برای بازدیدکنندگان در معرض نمایش گذاشته شده است.

لازم به ذکر است که این نرم افزار به ۲ زبان فارسی و انگلیسی قابل عرضه است.



  • امید بابایی

بیان تذکراتی مهم در زمینه‌ی اقتصاد ...

امید بابایی | چهارشنبه, ۲۶ خرداد ۱۳۹۵، ۰۸:۳۹ ق.ظ

رهبر انقلاب اسلامی سخنان خود در جمع مسئولان و مدیران ارشد نظام:


توجه به صنایع کوچک و متوسط


اولویت‌بندی کارها


حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان موثر در  حل دو مشکل عمده‌ی رکود و بیکاری


جذب و هدایت سرمایه‌ها و منابع خارجی به زمینه‌های مورد نیاز کشور


جلوگیری از واردات کالاهایی که مشابه داخلی دارند و یا مورد نیاز کشور نیستند،

تبدیل تجهیزات فرسوده‌ی صنایع، توجه کامل به بخش کشاورزی

 تمرکز و سرمایه‌گذاری برای تولید و صادرات فرآورده‌های نفتی به‌جای خام‌فروشی

برنامه ریزی و اقدام در باب جلوگیری از واردات بنزین در کشوری که دارای بزرگ‌ترین ذخائر گازی و نفتی جهان است

منابع لازم برای تحقق اقتصاد مقاومتی:

افزایش «تسهیلات و مشوق‌های قانونی» با هدایت سپرده‌های ارزی و ریالی مردم در بانک‌ها، که  رقم بسیار بالایی است؛



متن اصلی  در ادامه :


ایشان رکود و بیکاری را دو مشکل عمده‌ی کشور دانستند و خاطرنشان کردند: این مشکلات بیشتر از اینکه ناشی از تحریم‌ها باشد، متوجه سیاست‌ها و برنامه‌های دولت فعلی، دولت سابق و دولت اسبق است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بیان برخی راهکارها برای حل این دو مشکل، توجه به صنایع کوچک و متوسط را ضروری خواندند و افزودند: احیای این‌گونه صنایع، از بنیان‌های اقتصاد مقاومتی است و می‌تواند تا حد زیادی باعث تحرک اقتصادی و ایجاد اشتغال شود.
رهبر انقلاب اولویت‌بندی کارها را بسیار مهم خواندند و خاطرنشان کردند:

طبیعی است که هر یک از وزیران محترم مشکلات خود را مهم‌تر بداند و برای جذب منابع بیشتر تلاش کند اما دولت باید با اولویت‌بندی واقعی، حرکت اقتصادی را شتاب دهد.

ایشان با ابراز امیدواری درباره‌ی عینی شدن نتایج فعالیت‌های دولت در زمینه‌ی اقتصاد مقاومتی، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان را دارای اولویت کامل و در حل دو مشکل عمده‌ی رکود و بیکاری مؤثر خواندند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، جذب و هدایت سرمایه‌ها و منابع خارجی به زمینه‌های مورد نیاز کشور را نیز مهم برشمردند و خاطرنشان کردند: در این عرصه نیز باید با اولویت‌بندی عمل کرد.

جلوگیری از واردات کالاهایی که مشابه داخلی دارند و یا مورد نیاز کشور نیستند، تبدیل تجهیزات فرسوده‌ی صنایع، توجه کامل به بخش کشاورزی و تمرکز و سرمایه‌گذاری برای تولید و صادرات فرآورده‌های نفتی به‌جای خام‌فروشی از دیگر توصیه‌های رهبر انقلاب به مسئولان بود.
ایشان افزودند: افزایش تولید و صادرات نفت، نیاز کشور است اما در کشوری که دارای بزرگ‌ترین ذخائر گازی و نفتی جهان است، واردات بنزین نباید انجام شود و مسئولان برای رفع این مشکل باید برنامه‌ریزی و اقدام کنند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در نقد دیدگاهی که معتقد است منابع لازم برای تحقق اقتصاد مقاومتی وجود ندارد، افزودند: سپرده‌های ارزی و ریالی مردم در بانک‌ها، رقم بسیار بالایی است؛ با افزایش «تسهیلات و مشوق‌های قانونی»، این منابع را به سمت شتاب یافتن روند اقتصاد مقاومتی هدایت کنید.

  • امید بابایی

مبلغان اقتصاد مقاومتی ....

امید بابایی | دوشنبه, ۲۴ خرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۰۸ ب.ظ
  • امید بابایی

آقاجان...دشمنت شرمنده ....

امید بابایی | دوشنبه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۵۰ ب.ظ

بیانات در دیدار رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی- 1395

به مناسبت آغاز به کار دهمین دوره‌ی مجلس شورای اسلامی
...

در مسئله‌ی اقتصاد؛ ببینید برادران عزیز، خواهران عزیز! واقعاً مسئله‌ی اقتصاد یک مسئله‌ی اصلی در کشور ما است؛ نه [فقط] امروز، که خب بنده پنج شش سال است که مرتّباً روی مسئله‌ی اقتصاد تکیه میکنم. من پنج شش سال‌ قبل از این، در صحبت اوّل سال -عید- گفتم ما داریم تهدید میشویم از دو ناحیه و یکی -که شاید هم مهم‌تر بود- از ناحیه‌ی اقتصاد است.(۱۰) واقعش هم همین است؛ آن‌وقت هنوز تحریمها نبود و اِعمال نشده بود.
 دشمن اقتصاد را به‌عنوان یک حربه‌ای علیه ما به‌کار گرفته، ما هم شاید یک‌خرده ناشیگری کردیم و نشان دادیم که از این حربه خیلی میترسیم و ناراحتیم؛ [لذا] او بیشتر تشجیع شده و راه خودش را پیدا کرده. علی‌ایّ‌حال، مسئله‌ی اقتصاد مسئله‌ی بسیار مهمّی است؛
باید ما مسئله‌ی اقتصاد کشور را حل کنیم. البتّه اجرا به عهده‌ی دولت است؛ دولت است که باید در میدان و وسط میدان کار کند، امّا شما در این زمینه میتوانید خیلی کمک کنید.

تکیه‌ی مهم باید روی مسئله‌ی رکود باشد، [روی] مسئله‌ی تولید داخلی باشد؛ تولید داخلی خیلی مهم است.

من چند روز پیش بود در یک صحبتی گفتم(۱۱) هر حرکتی که دولت در زمینه‌ی مسائل اقتصادی میکند، بایستی برای ما روشن باشد که این کجای اقتصاد مقاومتی قرار میگیرد.
اقتصاد مقاومتی یک جدول تشکیل‌شده از خانه‌های متعدّد است؛ هر اقدامی که ما میکنیم، باید معلوم باشد که کجای این جدول را پُر میکند. یک معامله‌ای دولت میخواست بکند، دفتر ما تماس گرفتند و از آن مسئول مربوط پرسیدند که خب این کجای اقتصاد مقاوتی است؟ باید تشریح کنند، باید توضیح بدهند که این کجای اقتصاد مقاومتی قرار میگیرد؛ ضدّ اقتصاد مقاومتی نباشد، خنثی هم نباشد؛ نه‌فقط ضدّیّت. بنابراین، مسئله‌ی تولید داخلی خیلی مهم است؛ علاج رکود خیلی مهم است.


 مسئله‌ی اشتغال، که وابسته‌ی به همین مسئله‌ی تولید داخلی و مانند اینها است، خیلی مهم است.

همین‌طور مدام همه‌ی ما میگوییم؛ دولتی میگوید، مجلسی میگوید، اقتصاددانِ آزادِ روزنامه‌ای میگوید، که فلان‌درصد از کارخانه‌ها تعطیلند یا مثلاً کمتر از نصف ظرفیّت کار میکنند. خب بالاخره چه میشود؟ بالاخره باید اینها راه بیفتد، باید کار بکند؛ اگر کار کرد، اشتغال به وجود خواهد آمد.


این خجلت و شرمندگی نظام از بیکاری جوان، از خجلت خود آن جوان در داخل خانه بیشتر است؛ این را شما بدانید. بنده خودم وقتی‌که به فکر این جوان بیکار می‌افتم [شرمنده میشوم‌].


در بعضی از شهرستان‌ها بیکاری بالا است. البتّه ما نرخ یا به‌اصطلاح درصد بیکاری را یک‌مقداری معیّن میکنیم؛


حالا دوازده درصد یا ده درصد -همین‌که حالا گفته میشود- لکن این میانگین است. وقتی انسان این را میبیند شرمنده میشود؛ یعنی شرمندگی بنده‌ی حقیر از ملاحظه‌ی این آمار و مطالعه‌ی این حقیقت، از شرمندگی آن جوانی که بیکار میرود خانه و دستش چیزی نیست، کمتر نیست، بلکه بیشتر است؛ این را باید برطرف بکنیم.

 مسئله‌ی قاچاق که اشاره کردند و بنده هم مکرّر اشاره کرده‌ام، خیلی جدّی است؛ یعنی واقعاً قاچاق، خنجری است که به پشت نظام وارد میشود. یک عدّه‌ای برای خاطر منافع شخصی خودشان، منافع کشور را با قاچاق لگدمال میکنند؛ باید با این مبارزه کرد، باید با این مقابله کرد. البتّه بدیهی است که این مقابله آسان نیست؛ برای خاطر اینکه آن کسانی که درآمدهای میلیاردی از قاچاق دارند، به این آسانی‌ها دست برنمیدارند. باید برخورد کرد؛ این برخورد را البتّه دولت باید بکند، امّا پشتوانه‌ی این برخورد دولتی، مجلس است؛ شما هستید که باید بخواهید، باید تصمیم بگیرید، باید برنامه‌ریزی کنید. این‌هم درباره‌ی مسائل مربوط به اقتصاد...........

  • امید بابایی

اقتصاد جهانی؛ هاضمه ای برای اقتصادهای ضعیف

امید بابایی | دوشنبه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۱۱ ب.ظ

"آنها خودشان -آمریکایی‌ها- در همین قضایای بعد از مذاکرات هسته‌ای گفتند معامله‌ی هسته‌ای باید موجب بشود که اقتصاد ایران در اقتصاد جامعه‌ی جهانی ادغام بشود؛ ادغام! ادغام یعنی چه؟ اقتصاد جامعه‌ی جهانی چیست؟ آیا اقتصاد جامعه‌ی جهانی یک نظم عادلانه و منطقی و عقلائی است؟ ابدا. اقتصادی که نقشه‌ی آن را جامعه‌ی جهانی کشیده است و مظاهر گوناگون آن در همه‌ی دنیا گسترده است، عبارت است از نقشه‌ای و نظامی که سرمایه‌داران عمدتاً صهیونیستی و بعضاً غیر صهیونیستی برای تصرّف منابع مالی همه‌ی دنیا طراحی کرده‌اند. این نظم جامعه‌ی جهانی و اقتصاد جهانی است. اینکه یک کشوری اقتصادش را ادغام کند در اقتصاد جهانی، افتخار نیست؛ این خسارت است، این ضرر است، این شکست است. در تحریم هم مقصود آنها یک هدف اقتصادی بود؛ تحریم هم که کردند ما را، خود آمریکایی‌ها تصریح کردند که این تحریم برای فلج کردن اقتصاد ایران است. حالا مذاکرات هسته‌ای هم که انجام گرفته است، به یک نتایجی منتهی شده است، اینجا هم باز هدفشان اقتصادی است؛ یعنی ازجمله‌ی اهدافشان اقتصاد است؛ یعنی بلعیدن اقتصاد ایران به‌وسیله‌ی هاضمه‌ی اقتصاد بین‌المللی و جهانی که سردمدار آن هم آمریکا است".

مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در مراسم سالگرد ارتحال رهبر کبیر انقلاب اسلامی التزام به استقلال کشور را به عنوان یکی از شاخص های پنج گانه انقلابی گری مطرح فرمودند.

ایشان در تبیین اهمیت استقلال کشور، به سه محور استقلال فرهنگی، استقلال سیاسی و استقلال اقتصادی پرداختند. معظم له در توضیح استقلال اقتصادی فرمودند:

"استقلال اقتصادی به‌معنای هضم نشدن در هاضمه‌ی اقتصاد جامعه جهانی". ایشان در توضیح ضرورت استقلال اقتصادی فرمودند: "آمریکایی‌ها بعد از مذاکرات هسته‌ای گفتند معامله‌ی هسته‌ای با ایران باید موجب ادغام اقتصاد ایران در جامعه‌ی جهانی بشود. معنای این حرف این است که ایران در «نقشه و نظامی که سرمایه‌داران عمدتاً صهیونیسم برای تصرف منافع مالی جهان ترسیم کرده‌اند» هضم و جذب شود". ایشان همچنین تاکید کردند: "آمریکایی‌ها در تحریم، فلج کردن اقتصاد ایران را دنبال می‌کردند، اکنون نیز که مذاکرات به نتایجی منتهی شده، می‌خواهند اقتصاد ایران در هاضمه‌ی اقتصاد جهانی که سردمدار آن آمریکا است، بلعیده شود".

به بهانه طرح مفهوم و ضرورت استقلال اقتصادی از نگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی، توضیحی مختصر در ارتباط با اقتصاد جهانی و هاضمه آن خالی از وجه نیست.

اقتصاد جهانی چگونه مطرح شد؟

مفهوم اقتصاد جهانی از آن زمانی مطرح شد که آمریکا و چند کشور اروپای غربی پس از تقویت اقتصاد خود با سیاست های اقتصاد ملی بعضا افراطی، به نظام های تولیدی دست یافتند که فاصله آن با اقتصادهای بعدی به مقدار قابل توجهی افزایش یافت. حال این اقتصادهای قوی (با پایه تولید ملی) برای تامین مواد اولیه از یکسو و بازارگشایی از سوی دیگر نیازمند نظریه ای بودند

  • امید بابایی

امام خمینی در مورد پارچه فاستونی چه گفت؟

امید بابایی | يكشنبه, ۱۶ خرداد ۱۳۹۵، ۰۴:۲۶ ب.ظ
از آن وقتی که این خارجی ها راه پیدا کردند به کشورهای شرقی، تبلیغاتی که شده است اسباب این شده است که اگر یک پارچۀ خوبی هم ایران خودش تهیه کند و ببافد، باز باید با اسم فاستونی انگلیسی به مردم بفروشند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سپیده آزادی آنگاه طلوع خورشید ملتی را نوید می دهد که آن ملت به خودکفایی برسد و متکی به خویش باشد نان از عمل خویش خورد و منت از دیگران نبرد. یکی از اهداف بزرگ انقلاب نیز ایجاد خودکفایی کامل و استقلال برای کشور در برابر شرق و غرب بوده است و تأکید بر این هدف در تمامی سخنان حضرت امام مشهود بوده است بطوریکه امام امت از دیرباز به مساله خودکفایی توجه داشته است واز وابستگی اقتصادی کشورهای اسلامی وایران زمین به دشمنان اسلام رنج می برده و همواره خواستار قطع وابستگی و سلطه اقتصادی اجانب و رسیدن به خودکفایی ملت اسلام بوده است.

آن حضرت در جمع دانشجویان دانشکدۀ علوم و دانشکدۀ عالی ادبیات و زبانهای خارجی در شهر قم در تاریخ 11 آبان ماه سال 1358 در خصوص ضرورت استقلال اقتصادی فرمودند:"

ما باید زحمت بکشیم تا در همه جناحها خودکفا باشیم. امکان ندارد که استقلال به دست بیاید، قبل از اینکه استقلال اقتصادی داشته باشیم. اگر ما بنا باشد که در اقتصاد احتیاج داشته باشیم، در چیزهای

  • امید بابایی

نباید همه چیز را به جذب سرمایه گذاری های خارجی منوط کرد.

امید بابایی | يكشنبه, ۱۶ خرداد ۱۳۹۵، ۰۳:۱۱ ب.ظ
رهبر معظم انقلاب در حرم امام (ره):

«استقلال اقتصادی» به معنای هضم نشدن در هاضمه اقتصاد جامعه جهانی، نکته مهم دیگری بود که رهبر انقلاب در تبیین شاخص سوم انقلابی گری یعنی «پایبندی به استقلال همه جانبه کشور» بیان کردند.
ایشان افزودند: امریکایی ها بعد از مذاکرات هسته ای گفتند: معامله هسته ای با ایران باید موجب ادغام اقتصاد ایران در جامعه جهانی بشود، معنای این حرف این است که ایران در «نقشه و نظامی که سرمایه داران عمدتا صهیونیسم برای تصرف منافع مالی جهان ترسیم کرده اند»، هضم و جذب شود.
 امریکاییها در تحریم، فلج کردن اقتصاد ایران را دنبال می کردند، اکنون نیز که مذاکرات به نتایجی منتهی شده، می خواهند اقتصاد ایران در هاضمه اقتصاد جهانی که سردمدار آن امریکاست، بلعیده شود.
حضرت آیت الله خامنه ای، اقتصاد مقاومتی را تنها راه تحقق استقلال اقتصادی اعلام کردند و افزودند:
خوشبختانه دولت براساس گزارشی که داده است، در سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» اقداماتی را شروع کرده که اگر با همین قوت پیش برود، یقیناً مردم آثارش را می بینند.
 در همه تصمیمات بزرگ و همه کارها از جمله قرارداد با کشورهای دیگر باید اقتصاد مقاومتی جداً مد نظر باشد.
حضرت آیت الله خامنه ای با نقد کسانی که رونق اقتصادی را صرفاً در گرو سرمایه گذاری خارجی می دانند، گفتند: جذب سرمایه گذاری خارجی، خوب و لازم است اما مهمتر از آن، فعال کردن ظرفیت های درونی کشور است و نباید همه چیز را به جذب سرمایه گذاری های خارجی منوط کرد.
ایشان با همین نگاه در خصوص فناوری های نو و پیشرفته نیز تذکر دادند:
 اگر کشورهای خارجی اینگونه فناوریها را بدهند، خوب است اما اگر هم ندهند، جوانانی که ایران عزیز را در نانو، هسته ای و برخی عرصه های دیگر به یکی از ۱۰ کشور برتر جهان تبدیل کرده اند، در صورت برنامه ریزی صحیح، حتماً فناوریهای مورد نیاز کشور را تأمین خواهند کرد.....


  • امید بابایی