از ما حرکت از خدا برکت

اقتصاد مقاومتی ، اقدام وعمل وارائه گزارش به مردم

از ما حرکت از خدا برکت

اقتصاد مقاومتی ، اقدام وعمل وارائه گزارش به مردم

۳ مطلب در شهریور ۱۳۹۴ ثبت شده است

طرح‌ریزی نظام اقتصادی اسلام، کار بزرگ شهید صدر

امید بابایی | دوشنبه, ۲۳ شهریور ۱۳۹۴، ۰۷:۵۱ ق.ظ
الگوی مطلوب اقتصادی از دیدگاه شهید صدر

طرح‌ریزی نظام اقتصادی اسلام، کار بزرگ شهید صدر
از جمله نوآوری‌های این شخصیت بزرگ، طرح بحث نظام اقتصادی اسلام در قالب یک مکتب جامع‌الاطراف و راه‌گشا بود. طبعاً این بحث، مقدمه‌ای درباره‌ی ضرورت مطالعه‌ی سیستماتیک آموزه‌های دینی را می‌طلبید که شهید صدر بدان وارد شدند و حتی از ارتباط نظامات مختلف در درون دین سخن ‌گفتند؛ مثل ارتباط نظام اقتصادی با نظام سیاسی و نظام امور عبادی؛ ۱ چنان‌که برخی اشکالات وارد بر بحث خود را که از سوی برخی افراد ابراز شده بود نیز محل نظر قرار داده و درصدد پاسخ برآمدند.۲ و نیز در مقالات ارسالی به نشریات، پاره‌ای از این مباحث را انعکاس دادند که نشان از اهتمام ایشان به طرح آن‌ها بود.۳
 

شهید صدر نگاه نظام‌واره به آموزه‌های دینی را در چند جا مورد توجه قرار داده است. نخست و مفصل‌تر از همه‌جا، در طرح اقتصاد اسلامی به‌عنوان نظامی رقیب برای دیگر نظامات اقتصادی و سپس در تفسیر قرآن و نیز در سیره‌ی امامان معصوم سخن گفته۴ و فوق همه‌ی این‌ها در معرفی روش استنباط فقهی، نگاه جامع‌نگر فقها را معرفی کرده است.

شهید صدر نگاه نظام‌واره به آموزه‌های دینی را در چند جا مورد توجه قرار داده است. نخست و مفصل‌تر از همه‌جا، در طرح اقتصاد اسلامی به‌عنوان نظامی رقیب برای دیگر نظامات اقتصادی و سپس در تفسیر قرآن و نیز در سیره‌ی امامان معصوم سخن گفته۴ و فوق همه‌ی این‌ها در معرفی روش استنباط فقهی، نگاه جامع‌نگر فقها را معرفی کرده است.۵ بنابراین در چهار بخش، دیدگاه‌های ایشان را می‌توان پیگیری کرد و ما اکنون به بخش اول می‌پردازیم.
  • امید بابایی

راز تاکید رهبر ی به دولت برای دعوت از بسیج در امر اقتصاد مقاومتی + جدول

امید بابایی | يكشنبه, ۲۲ شهریور ۱۳۹۴، ۰۸:۱۷ ق.ظ

اقتصاد مقاومتی

بسیج توانسته است برای اقتصاد مقاومتی که بیشتر به مثابه یک مفهوم انتزاعی و آرمانی شناخته شده، ما به ازای عینی و ملموس بیافریند.

نکته قابل تامل دیگر بار شدن انگیزه های اعتقادی و ایدئولوژیک بر انگیزه های مادی و کسب سود در واحد های اقتصاد مقاومتی بسیج سازندگی است که حاصل جمع آن موجب افزایش کوشش و جنب و جوش صاحبان واحدهای تولیدی و نهایتا افزایش بازده این واحد ها شده است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی هفته گذشته با هیات دولت دیدار کردند. در این دیدار بر اساس روال شناخته شده سال های اخیر، مساله اقتصاد مقاومتی ترجیع بند سخنان رهبر معظم انقلاب بود. حضرت آیت الله خامنه ای در دیدار با هیات دولت علاوه بر یادآوری و تاکید مجدد بر نکات پیش گفته در امر اقتصاد مقاومتی، برخی از مسائل بدیع را نیز نظیر لزوم تشکیل ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، دعوت از بسیج برای کمک به عرصه مقاومتی و لزوم تمرکز بر روستاها و انتقال صنایع تبدیلی به روستاهای کشور ابراز کردند.

رهبر معظم انقلاب درباره لزوم دعوت دولت از بسیج فرمودند: "بخشهایی وجود دارند خارج از دولت؛ اینها میتوانند در اقتصاد مقاومتی نقش ایفا کنند، از جمله بسیج؛ من یک گزارشی [هم‌] دیدم. خیلی لازم است به نظر من -اگر وقت کنند آقای رئیس‌جمهور یا لااقل آقای جهانگیری- که بخواهید و ببینید مجموعه‌ی بسیج در مورد اقتصاد مقاومتی چه کارهایی میتوانند انجام بدهند و ظرفیّتش را دارند؛ ظرفیّت خیلی خوبی است. بسیج چیز کمی نیست، چیز کوچکی نیست؛ بسیج یک مجموعه‌ی عظیم و آماده‌به‌کاری است؛ اینها را بخواهید، ببینید چه‌کار میتوانند بکنند؛ اینها می‌آیند امکانات خودشان را عرضه میکنند و میگویند این‌کارها را هم کرده‌ایم. به نظر من امکاناتِ [خوبی هست‌]."

رمزگشایی از چرایی تاکید رهبر انقلاب بر دعوت از بسیج در امر اقتصاد مقاومتی مساله ای قابل تامل و راهگشا به نظر می رسد، ممکن است این تصور در ذهن بسیاری بوجود آمده باشد که دعوت از بسیج صرفا به دلیل ویژگی های عمومی و شناخته شده این نهاد انقلابی نظیر پیوستگی تنگاتنگ با توده های ملت و برخورداری از عناصر مجاهد و پر انگیزه موضوعیت پیدا کرده است. در اینجا باید یادآور شد که تاکید رهبر انقلاب صرفا ناظر بر ویژگی های عمومی بسیج نیست و اتفاقا اشاره ای است به پشتوانه تجربی و میدانی بسیج در عرصه اقتصاد مقاومتی که طی دو سال اخیر کسب شده و قابل ارائه به سایر دستگاه های جمهوری اسلامی است؛ همچنان که ایشان در سخنان خود به ملاحظه گزارش هایی در این باره اشاره کرده اند.

بسیج در عرصه اقتصاد مقاومتی چه کرده است؟
در بسیج مستضعفین ماموریت اصلی فعالیت در عرصه اقتصاد مقاومتی بر دوش سازمان بسیج سازندگی نهاده شده و این قشر از بسیج از سال 1392 فعالیت در عرصه اقتصاد مقاومتی با هدف اشتغالزایی و افزایش تولید در حوزه های مرتبط با امنیت غذایی مردم را در دستور کار قرار داده است....

  • امید بابایی

سومین کنفرانس بین المللی اقتصاد در شرایط تحریم

امید بابایی | دوشنبه, ۲ شهریور ۱۳۹۴، ۰۷:۵۸ ق.ظ

درباره کنفرانس:۰

سومین کنفرانس بین المللی اقتصاد در شرایط تحریم در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۹۴ (۲۲ سپتامبر ۲۰۱۵)  توسط شرکت پژوهشی صنعتی طرود شمال در شهرستان بابلسر برگزار خواهد شد. از این رو  با عنایت به جدید بودن موضوع، گستردگی زمینه‌های علمی و نیاز روزافزون به تبادل نظر و گسترش اندیشه‌های نو در این زمینه، سعی دارد تا با برگزاری سومین دوره کنفرانس، آثار مخرب تحریم را هر چه بیشتر بر جامعه بین المللی مشخص نموده و شرایط را برای ظهور و بروز پتانسیل های جبهه علمی بین المللی بر ضد تحریم تقویت نماید. قابل توجه است کنفرانسهای اول و دوم علی رغم هیچ گونه حمایت بخش دولتی به خوبی برگزار شده و بازتابهای بین المللی قابل ملاحظه ای را داشته است و بسیاری از مقالات منتشر شده در دوره های اول و دوم مورد توجه پژوهشگران داخلی و خارجی قرار گرفته و درکتابها، پایان نامه ها، مقالات و ... استفاده شده و رفرنس های متعددی به آنها داده شده است.۰

محورهای کنفرانس:۰

تبیین شرایط اقتصادی کشورهای تحریم شده (روسیه، چین، ایران، کوبا، عراق، پاکستان، آفریقای جنوبی، سوریه، سودان، افغانستان، کره شمالی و … ) از منظر متغیرهای کلان اقتصادی(تورم، نرخ بهره، نرخ ارز، تولید ناخالص داخلی، صادرات و واردات، رشد اقتصادی، بیکاری، مالیات، خصوصی سازی و ... ) ۰
تبیین شرایط اقتصادی کشورهای تحریم شده از منظر اقتصاد خرد (بازارها، تئوری بازیها، توزیع درآمد و ... ) ۰
تحریم اقتصادی از بعد اجتماعی (سلامت عمومی، تندرستی، امنیت غذایی، محیط زیست، مهاجرت، نژادپرستی، سرمایه اجتماعی و …) ۰
تحریم اقتصادی و حقوق و سیاست بین الملل (حقوق بشر، دموکراسی، کمکهای انسان دوستانه و …) ۰
تحریم ها و تولید و تجارت انرژی (نفت، گاز و …) ۰
نظام مالی و پولی بین المللی و شرائط تحریم های اقتصادی
تحریم ها  و سیستمهای بانکداری و تجارت بین الملل
تحریم اقتصادی و فضای کسب و کار، کارآفرینی، بنگاههای کوچک و متوسط،  سازمانها و شرکتهای بین المللی و ...۰
تحریم ها و صنعت توریسم سرمایه گذاری مستقیم و غیر مستقیم خارجی
ماهیت و مدل های تحریم
مدیریت تحریم ها
نوع شناسی ابعاد تحریم ها یا قتصادی
تحریم ها و اقتصاد مقاومتی
مدیریت سازمانها در شرایط تحریم
کاهش تحریم ها و آثار اجتماعی و اقتصادی آن
توافقات ژنو و آثار و نتایج آن
شرایط اقتصادی بعد از تحریم ها و چالش ها و فرصت های آن
بیانیه لوزان و آثار و نتایج آن
اقتصاد نظامی
اقتصاد مقاومتی
هر نوع تحلیلی از اقتصاد ایران با توجه به تحریم های ۳۷ ساله علیه کشورمان جزء محورهای کنفرانس می باشد
و دیگر مباحث مرتبط با تحریم و آثار آن

  • امید بابایی