از ما حرکت از خدا برکت

اقتصاد مقاومتی ، اقدام وعمل وارائه گزارش به مردم

از ما حرکت از خدا برکت

اقتصاد مقاومتی ، اقدام وعمل وارائه گزارش به مردم

۱۵ مطلب در آبان ۱۳۹۴ ثبت شده است

نقش جوانان در اقتصاد مقاومتی ....

امید بابایی | شنبه, ۳۰ آبان ۱۳۹۴، ۰۱:۳۸ ب.ظ
| یادداشت |

سه عرصه ورود جوانان به اقتصاد مقاومتی

به نظر ما نخبه‌های جوان می‌توانند در اقتصاد دانش‌بنیان که درواقع ستون اصلی اقتصاد مقاومتی است، نقش ایفا کنند. چطور نقش ایفا کنند؟ خب، این طرّاحی لازم دارد. چه‌جور جوان‌های ما نقش ایفا کنند در اقتصاد مقاومتی؟ من جواب این سؤال را از شما می‌خواهم، بنشینید طرّاحی کنید، منتظر نمانید که دیگران طرّاحی کنند. شما جوان‌های نخبه در یکی از اجتماعات خودتان موضوع را همین قرار بدهید: چگونگی نقش‌آفرینی نخبگان جوان در اقتصاد مقاومتی یا اقتصاد دانش‌بنیان. (۲۲/۷/۹۴)

اقتصاد مقاومتی اصلی‌ترین گفتمانی است که رهبر انقلاب در سال‌های اخیر از آن به‌عنوان راهکار کلیدی مقابله با جنگ تمام عیار اقتصادی دشمن یاد کرده‌اند. همچون هر جنگ دیگری پیروزی در جنگ اقتصادی صرفا با تکیه بر عناصر خط مقدم جنگ انجام نمی‌شود. پیروزی در جنگ علاوه بر مبارزه در خط مقدم مستلزم ایفای نقش عناصر در تبلیغات، پشتیبانی، اطلاعات و امثال آن است و با این عینک همانطور که در هشت سال دفاع مقدس همه‌ی آحاد ملت ایران متناسب با جایگاه خود در جنگ مشارکت داشتند، در جنگ اقتصادی نیز عرصه‌ی مجاهدت برای همه‌ی آحاد ملت ایران باز است.

در میان اقشار مختلف، قشر جوان به دلیل
  • امید بابایی
سرمقاله‌ی نشریه‌ی خط حزب‌الله (شماره‌ی هشتم)
«تکیه‌ی ما بر دشمنیِ دشمنان خارجی به معنای اغماض از ضعف‌های درونی خودمان نیست» و یکی از ضعف‌های درونی «ضعف در تشخیص اولویت‌های کشور»(۱۳۹۴/۰۸/۱۲) است. سال‌ها پیش «طراحی‌ها نشان می‌داد... می‌خواهند بر روی اقتصاد کشور متمرکز شوند.»(۱۳۹۱/۰۵/۰۳) و دشمن گلوگاه اقتصادی را برای فشار بر ملت ایران انتخاب کرده است. به همین دلیل اندکی قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۹۲، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در حضور مردم، از کاندیداها خواستند تا «قول بدهند که به مسئله‌ی اقتصاد -که امروز میدان چالش تحمیلی بر ملت ایران از سوی بیگانگان است- به‌خوبی خواهند پرداخت»؛ چراکه معتقد بودند «مسئله‌ی اقتصاد مسئله‌ی اصلی است.»(۱۳۹۲/۰۳/۱۴)

* منهای همدلی
توجه و تأکید بر اقتصاد به‌عنوان اولویت اصلی کشور، با روی کار آمدن دولت جدید هم ادامه یافت. اگرچه رهبر انقلاب برای حل این آسیب معتقد بودند که مسئولان باید «ساخت درونی اقتصاد را تقویت کنند»(۱۳۹۲/۱۱/۱۹) و این مسیر را راه‌حل اصلی برای گشودن گره اصلی می‌دانستند اما به‌منظور لغو تحریم‌های ظالمانه، به دولت جدید هم مجوز دادند تا مسیر مذاکرات هسته‌ای را که قبل از انتخابات آغاز شده بود ادامه دهد. حتی زمانی‌که خواسته
  • امید بابایی

بدون شرح ...

امید بابایی | شنبه, ۲۳ آبان ۱۳۹۴، ۱۲:۴۲ ب.ظ

  • امید بابایی

سازمان بسیج سازندگی کاشان ....

امید بابایی | شنبه, ۲۳ آبان ۱۳۹۴، ۱۲:۲۹ ب.ظ

http://sbskashan.ir/

  • امید بابایی

توانمندسازی ومشارکت آحاد جامعه بخصوص جوانان دراقتصاد مقاومتی

امید بابایی | شنبه, ۲۳ آبان ۱۳۹۴، ۰۸:۵۱ ق.ظ

رئیس دفتر مقام معظم رهبری در نامه‌ای به معاون اول رئیس جمهور، ۴ توصیه مقام معظم رهبری به منظور اجرای موفق برنامه‌های اقتصاد مقاومتی را ابلاغ کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر، در نامه حجت الاسلام محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری به اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور آمده است:

«گزارش ارسالی جنابعالی که حاوی برنامه‌های ملی یازده‌گانه طرح‌ها و پروژه‌های دولت در اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی بود، به استحضار مقام معظم رهبری رسید. معظم‌له ضمن قدردانی از اهتمام دولت نسبت به این موضوع و با تاکید بر اینکه ایشان اصولا بنائی بر تایید یا عدم تایید برنامه‌هایی که تنظیم و اجرای آنها بر عهده دولت‌هاست، ندارند، نکات ذیل را در جهت اجرای موفق و موثر برنامه‌های مذکور توصیه فرمودند:

۱-رویکردهای اقتصاد مقاومتی (عدالت بنیانی، مردمی بودن، دانش‌بنیانی، درونزایی و برونگرایی) در همه برنامه‌ها (از جمله برنامه ششم توسعه و بودجه سنواتی) و فعالیت‌های دستگاه‌های اجرایی حاکم گردیده و اجرای اقتصاد مقاومتی تنها منوط به این برنامه‌ها نگردد. باید اطمینان حاصل شود که کلیه اقدامات دستگاه‌ها منطبق با این سیاست‌ها است.

۲- برنامه اقتصاد مقاومتی نباید برنامه‌ای مجزا از برنامه ششم توسعه باشد. برنامه اقتصاد مقاومتی باید در قالب برنامه ششم توسعه تدوین و پیگیری گردد. در ابلاغیه سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه بر این موضوع تاکید شده  است.

۳ -تعیین نقش دستگاه‌های اجرایی و مناطق جغرافیایی، زمان‌بندی اجرای پروژه‌ها و اهداف کوتاه‌مدت (تا پایان دولت یازدهم)، میان‌مدت(پایان برنامه ششم) و بلندمدت(انتهای چشم‌انداز بیست ساله) صورت پذیرفته و کلیه دستگاه‌های اجرایی نسبت به آن پاسخگو شوند.

۴ -به حرکت درآوردن و تعیین نقش آحاد جامعه جهت مشارکت در فعالیت‌های اقتصادی و توانمندسازی آنها و به کارگیری کلیه ظرفیت‌های کشور به ویژه جوانان مورد توجه قرار گرفته و برنامه‌ها تنها ناظر بر بخش‌های دولتی نباشد.»

پیش از این معاون اول رئیس جمهور در تاریخ ۴ آبان ماه جاری در نامه ای برنامه های ملی یازده گانه دولت برای اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی که شامل برنامه ملی ارتقای بهره وری، برنامه ملی پیشبرد برون گرایی اقتصاد، برنامه ملی توسعه عدالت و رفاه اجتماعی، برنامه ملی برقراری انضباط مالی در بخش عمومی و قطع وابستگی بودجه به نفت، برنامه ملی شفاف سازی و سالم سازی اقتصاد، برنامه ملی ارتقای توان تولید ملی، برنامه ملی توسعه ی اقتصاد دانش بنیان، برنامه ملی گفتمان سازی و فرهنگ سازی اقتصاد مقاومتی، برنامه ملی توسعه ظرفیت تولید نفت و گاز و تکمیل زنجیره پایین دستی و توسعه ی بازار، برنامه ملی هدفمندی یارانه ها و برنامه ملی مردمی کردن اقتصاد می شود را برای اخذ دیدگاه ها و رهنمودهای معظم له ارسال کرده بود.

  • امید بابایی

تکلیف اقتصاد مقاومتی در پسابرجام؟

امید بابایی | سه شنبه, ۱۹ آبان ۱۳۹۴، ۰۹:۴۱ ق.ظ
حماسه اقتصادی چرا و چگونه؟ ابراهیم رزاقی

بر اساس گزارش‌ها، 14 میلیارد دلار از 70 میلیارد دلار اقلام وارداتی به موادّ غذایی اختصاص دارد. این در حالی است که کشور ما یکی از بهترین اقلیم‌های کشاورزی را داراست اما به دلیل اختصاص دلار ارزان برای واردات موادّ‌ غذایی و سایر اقلام مورد نیاز کشور، کشت و زرع در برابر دلالی و فعالیت‌های غیرتولیدی فاقد صرفه اقتصادی است.

جنوب نیوز- دکتر ابراهیم رزاقی: رهبر حکیم انقلاب در بیانات و فرامین اخیر خود در ارتباط با اجرای برجام به برخی از مهم‌ترین شاخصه‌های اقتصادی اشاره و تاکید کردند: «گشایش اقتصادی و بهبود معیشت و رفع معضلات کنونی جز با جدّی گرفتن و پیگیری همه‌‌جانبه‌ اقتصاد مقاومتی میسّر نخواهد شـد. امید است مراقبت شود که این مقصود با جدّیّت تمام دنبال شود و به خصوص به تقویت تولید ملّی توجّه ویژه صورت گیرد و نیز مراقبت فرمایید که وضعیّت پس از برداشته شدن تحریم‌ها، به واردات بی‌رویّه نینجامد.»  سوال اینجاست که برای تقویت تولید ملی چه باید کرد و راهکارها کدام است؟

1- قانون اساسی بر تقویت‌ ارکان اقتصادی کشور بر پایه توان و دانش داخلی، ایجاد شبکه سالم عرضه و تقاضا و قطع وابستگی به خارج تاکید دارد. اما در اقتصاد سال‌های

  • امید بابایی

شعر طنز من و آمریکا !

امید بابایی | سه شنبه, ۱۲ آبان ۱۳۹۴، ۱۱:۳۳ ق.ظ

تحریم شما به تخم چشمم ارباب

خونریزی بی حساب تقصیر تو نیست

بدمستی از شراب تقصیر تو نیست

  • امید بابایی

اولین مشتری دست به نقد ورود به بازار ایران--

امید بابایی | سه شنبه, ۱۲ آبان ۱۳۹۴، ۱۱:۱۲ ق.ظ
  • امید بابایی

گشایش اقتصادی ....اقتصاد مقاومتی

امید بابایی | يكشنبه, ۱۰ آبان ۱۳۹۴، ۱۱:۲۱ ق.ظ
راه گشایش اقتصاد، حتی در کشاکش مذاکرات و برجام ..
.اقتصاد مقاومتی است



  • امید بابایی

تقوای جامعه ..اقتصاد مقاومتی

امید بابایی | يكشنبه, ۱۰ آبان ۱۳۹۴، ۰۹:۵۸ ق.ظ
  • امید بابایی