نقش فرهنگ
در همه اقتصادهای پیشرفته دنیا، مقوله مقاومسازی وجود دارد،
رئیس همایش اقتصاد مقاومتی:
برخی از نهادهای دولتی و غیردولتی بستهای از اقدامات را ارائه کردهاند که این خوب است، اما آسیبی که در ابتدا وجود دارد، این بوده که برخی گمان میکنند که با پیگیری این مباحث، اقتصاد مقاومتی به نتیجه میرسد و فرهنگسازی نیاز نیست.
دبیر علمی همایش اقتصاد مقاومتی با تأکید بر اینکه فرهنگسازی جزئی از اقدام و عمل در راستای سیاستهای اقتصاد مقاومتی است، یادآور شد: استفاده از کالاهای ایرانی الزاماتی دارد و علاوه بر تبلیغات، باید سعی کنیم، کیفیت محصولات نیز ارتقاء یابد.
وی با اشاره به اینکه در همایش اقتصاد مقاومتی سعی شده از تاریخ برای اجرای این سیاستها کمک گرفته شود، تصریح کرد: باید مروری به گذشته داشته باشیم تا مشاهده کنیم چه راهکارهایی ما را به توسعه میرساند.
به گفته دبیر علمی همایش اقتصاد مقاومتی، این همایش فقط در حوزه اقتصادی نیست، بلکه جنبه های فرهنگی و اجتماعی را هم دربرمیگیرد، چرا که طی سال های گذشته در حوزههای اجتماعی، تغییرات وسیعی در اقشار مختلف جامعه رخ داده است.
وی اضافه کرد: اگر دولتمرد ما فقط نگاه صرف اقتصادی در اقتصاد مقاومتی داشته باشد، پس باید از الگوهای موجود فقط استفاده کند، در حالی که ما مدنظر داریم که فرهنگ سازی و به ویژه در حوزههای سیاسی هم در عرصه اقتصاد مقاومتی داشته باشیم.
گفتمانسازی نیمی از راه است
دکتر پیغامی :
در همه اقتصادهای پیشرفته دنیا، مقوله مقاومسازی وجود دارد، تا جایی که 12 تئوری در حوزههای آسیبپذیری و استحکام اقتصادی، ثبات و پایداری، شکنندگی و مسائلی از این دست در دنیا ایجاد شده است.
اقتصاد مقاومتی ابزاری نیست که با یک سیاست یا بخشنامه حل شود، بلکه مقولهای مردمی، درونزا و بروننگر است.
وی با اشاره به اینکه نباید اقتصاد را از هویت تمدنی و تاریخی خود جدا کرد، اظهار داشت: نمیتوانیم حافظه تاریخی خود را پاک کنیم و صحبت از اقتصاد مقاومتی کنیم، چرا که تاریخ، سیاست، فرهنگ و همه این مقولهها در اقتصاد مقاومتی مؤثر است.
پیغامی در پایان تأکید کرد: در حوزه های برنامهریزی، سیاستگذاری و مهندسی اجتماعی، اساساً نمیتوانیم رویکرد تلفیقی یا بینرشتهای را نادیده بگیریم و نتوانستهایم در عرصههای همچون جامعهشناسی، سیاست، فرهنگ، حقوق و روانشناسی، ترکیب بهینه و متوازن را شکل دهیم.
- ۹۵/۰۳/۰۹