سرمایهگذار خارجی یا کالای خارجی؟!
جولان کالاهای خارجی در فروشگاههای دولتی
قریبا چهار سال پیش رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی خود با توجه به
اولویت مسائل اقتصادی، سال 1391 را با عنوان «تولید ملی؛ حمایت از کار و
سرمایهایرانی» نامگذاری کردند. در آن سال، بسیاری از ارگانها و نهادهای
دولتی، عمومی و خصوصی برای اجرایی شدن فرمایش ایشان سیاستهایی را در پیش
گرفتند و برخی طرحها و اقداما ت را نیز در این زمینه انجام دادند.
بهعنوان مثال تبلیغ هرگونه کالای خارجی در بیلبوردهای سطح خیابانها و
همینطور پخش آگهی اجناس خارجی در صداوسیما ممنوع شد.
و برخی فروشگاههای وابسته به ارگانهای دولتی نیز ملزم شدند از فروش
کالاهای دارای مشابه داخل خودداری کنند. دولت نیز فهرستی از کالاهای
وارداتی منتشر و دستگاههای دولتی را از خرید آنها منع کرد.
اما اکنون پس از گذشت چهار سال از آن، با وجود تاکیدهای مکرر رهبر انقلاب و
نامگذاری سالهای پس از آن متناسب با حمایت از تولید ملی، همچنان این
مساله مورد غفلت مسئولان قرار دارد و به همین دلیل ایشان در دیدار اخیر
خود با کارگران به مناسبت روز کارگر دوباره این مهم را به مسئولان تذکر
داده و فرمودند: «برخی فروشگاهها با توجه به اهمیت حمایت از تولید نسبت
به عرضه نکردن محصولات خارجی اقدام و حتی تابلوهایی در این زمینه نیز نصب
کردهاند که باید به غیرت آنها بارکالله گفت، اما در مقابل آن برخی
فروشگاهها که بعضا مربوط به دستگاههای دولتی هم است محلی برای فروش
برندهای خارجی شده است.»
کنترل کردن محصولات عرضه شده داخل فروشگاههای زنجیرهای بزرگ و کوچک گرچه
کار سخت و غیرقابل انجامی نیست، اما لازم است به این نکته توجه کنیم که
باید از مبادی ورودی جلوی واردات کالاهای مصرفی خارجی را که مشابه داخلی آن
وجود دارد، گرفت تا کالایی برای عرضه داخل ایران نباشد هرچند لازم است
تولیدکنندگان نیز از سوی دستگاههای مربوط برای ارتقای کیفیت محصولات خود
مورد حمایت قرار بگیرند.
- ۹۵/۰۲/۱۹